Bestuursakkoord Sociaal-Groen, Gavere-Durft, NVA en CD&V
24 Oktober 2024
Het finale bestuursakkoord Sociaal-Groen, Gavere-Durft, NVA en CD&V voor 2025-2030.
Ondergetekenden:
o Gavere durft: Karel Hubau
o N-VA: Nadine De Stercke
o cd&v : Davy Tuytens
o Sociaal Groen: Jef Vermaere en Tim Renshofer
1. Kernbegrippen voor de participanten aan een ‘collegiaal’ bestuur
- Respect voor elkaar
- Vertrouwen – loyaliteit
- Transparantie
- Evenwicht
2. Doel van het akkoord
a. Duidelijke en evenwichtige afspraken met de bedoeling deze te realiseren binnen de komende
legislatuur 2025-2030.
b. Samen met het memorandum van de gemeentelijke diensten wordt dit doc. gebruikt voor de
opmaak van het meerjarenplan gedurende het jaar 2025; daar wordt ook de haalbaarheid
afgetoetst in functie van het financieel evenwicht dat we moeten realiseren.
c. Vastleggen van de bevoegdheden op een logische en voor de kiezer aanvaardbare verdeling.
d. Het College is per definitie een collegiaal orgaan, d.w.z. dat de ultieme verantwoordelijkheid ligt bij
het college en niet bij de individuele persoon.
e. Zich realiseren dat er dient geschakeld te worden van een oppositie-modus (problemen en soms
suggesties signaleren) naar een beleids-modus (beslissen, oplossen).
3. Beleidsitems
Bestuur
o Herwaardering werking adviesraden (al dan niet met terug invoegen politici voor info-deel)
o Lange termijn visie en missie herbekijken
o Afspraken rond adequate burgerparticipatie (start-to-end bij grote projecten)
o Efficiënte intergemeentelijke samenwerking
o Aandacht voor welzijn en toekomst van de gemeentelijke medewerkers
o Soepelere dienstverlening qua bereikbaarheid (zowel fysiek als digitaal)
Financieel evenwicht
o APB en OOV op hetzelfde niveau houden
o Streven naar een halvering van de kostprijs huisvuilophaling van 40 euro naar 20 euro in
functie van het type gezin
o Schuldenlast: plafond instellen
o Het behalen van de verplichte autofinancieringsmarge, d.w.z. o.a. een meerjarenplan 2025
-2030 in evenwicht
o Zeer duidelijk de financiële consequenties analyseren en evalueren bij het heroriënteren
van dossiers in uitvoering (zowel studie- als uitvoeringskosten)
o Weerslag analyseren van de sterkverhoogde personeelskosten op basis van de
studiebureau aanbeveling. We veranderen niks aan het personeelskader, maar we kijken
naar de financiële mogelijkheden en de noodzaak van de invulling van de functies
o Nodige budget voorzien voor de vele extern opgelegde investeringen (rioleringswerken,
verplichtingen hogere overheden, …)
o Budgetten voorzien specifiek voor de aangevraagde dossiers qua schoolinfrastructuur
(Agion: Baaigem en Asper)
o Efficiëntie- en effectiviteitswinsten bij de medewerkers nastreven
o Maximaal beroep doen op de expertise van de eigen administratie
o Investeringen worden bekeken vanuit een multifunctioneel perspectief
o Allerlei (nieuwe) subsidieaanvragen dienen ingeschat en opgenomen te worden in het
meerjarenplan
Openbare gebouwen
o Kerken: maximaliseren grondbeginsel -> behoud van de kerkgebouwen ten voordele van
de Gaverse gemeenschap, waarbij het bestuur budgetten voorziet voor verwarming, licht
en sanitair. Lokale, bestaande of nieuwe organisaties kunnen hierop intekenen met een
doordacht plan vóór 2027
o Grondige evaluatie van de gebruiksmogelijkheden van de Pastorie Baaigem, GBS Vurste
en gebouw Dhaese binnen het Egmontpark
Leefmilieu en ruimtelijke ordening
o Duurzaam ruimtelijke beleid met balans tussen wonen, natuur en landbouw i.f.v. de
wettelijke mogelijkheden en beperkingen
o Elk bouwproject van meer dan 5 wooneenheden wordt afgetoetst op zijn omgevingsimpact
(mobiliteit, leefbaarheid, natuurintegriteit, …)
o Plattelandsbeleidsplan met evenwicht tussen landbouw, milieu en passief toerisme (bomen
aanplant, erosie beleid, bermbeheersplan, …)
o Actief investeringen in groen en natuur op een maatschappelijk aanvaardbare manier
o Respect voor de familiale landbouw als behoeders van de open ruimte, noodzaak tot een
enthousiast dialoogkader
o Absolute prioriteit voor regelmatig en grondig onderhoud waterwegen (in samenspraak
hogere overheden
o Een nieuw beleid rond wonen en ruimtelijke ordening; leefbaar, gezond, betaalbaar wonen,
groen longfunctie
o De realisatie van het bindend sociaal objectief door integratie/verweving van sociale
woningen in bestaand woongebied i.p.v. ze te isoleren in aparte “sociale wijken”
o Burgerparticipatie nodig rond projecten
Natuur en milieubeleid
o Degelijk plan uitwerken voor vergroening openbare ruimte: straatbomen, parkjes,
bosuitbreiding, bijenvriendelijke gemeente, Scheldevallei beschermend beheren,
onthardingsplan... .
o Ecologisch verantwoorde landbouw promoten.
o Evaluatie van de studie, in opmaak, bermheersplan t.o.v. de huidige realiteit
o Ondersteuning bedrijven bij implementatie GREEN DEAL.
o Inventarisatie nodig van (landbouw)gronden die in aanmerking komen voor herbestemming
naar natuur
o Potentiële natuurgebieden in Gavere ontwikkelen
o Intensievere samenwerking met Rato ter bestrijding van ratten
Klimaatplan
o Realiseren van de doelstellingen zoals reeds vastgelegd in huidig klimaatplan met
bijzondere aandacht voor het ‘bewustwordingstraject’ van de burger en lokale bedrijven
o Voorzetting van het gemeentelijke energieplan, o.a. verledding
o Continueren van de voorbeeldfunctie van de gemeente qua energiezuinige toepassingen,
…
o Samenwerking bevorderen tussen lokale bedrijven en inwoners om klimaatvriendelijke en
duurzame initiatieven te ondersteunen
o Klimaatplan versneld uitrollen door samenwerking met energiecoöperatieven, bijvoorbeeld
Stroomvloed, Energent, … .
o Functie van het Energieloket ten gronde evalueren
o Inspanningen doen om maatschappelijk kwetsbaren mee te nemen in de energietransitie
Lokale economie
o Organisatie jaarlijkse jobbeurs, gezien de krapte op de arbeidsmarkt
o Kansen voor lokale nieuwe bedrijven met respect voor de leefomgeving
o KMO-zone de Meire:
- Ontwikkelen van een prioritair stappenplan om te komen tot een grondige
afweging van de nood (kwalitatief en kwantitatief)
- Het goed in kaart brengen van alle (financiële) consequenties - pro en contra - die
op een haalbare en betaalbare manier tegen elkaar afgewogen worden.
- Wat zijn de consequenties op regio-gebied wanneer een Gaverse KMO-zone
geschrapt wordt?
- Wat is de mogelijke impact van ‘derden’ versus de gemeente bij niet realiseren
van de KMO-zone?
- Absoluut burgers betrekken bij het beslissingsproces
- Als de KMO-zone er toch zou komen, moet het een genre Green Valley worden:
de bedrijven die er komen kaderen in een duurzame ontwikkeling waar de buurt
ook voordeel bij heeft
o Prioritair te analyseren: ontsluiten en verbinden Legen Heirweg met de N60 (ontlasting
Stationsstraat)
o Onderzoek naar de mogelijkheid tot de organisatie naar een (wekelijkse) avondmarkt op
de parking naast het OC Sint-Martinus
o Promoten van de lokale producten en initiatieven met korte keten-initiatieven, …
Verbonden gemeente
o Meer inzetten op buurt- en wijkwerken – aanmoedigende benadering: meer inzetten op
speel en praathoekjes, ontmoetingsplaatsen, …
o Operationele ondersteuning van het verenigingsleven
o Ondersteunen van initiatieven van ‘delen’ en ‘hergebruik’
o Kunst, cultuur, sport en het verenigingsleven voor iedereen toegankelijk stellen
o Continueren van de gemeentelijke kinderopvang en versterken waar mogelijk
o Herinvoeren van de mantelzorgpremie en intensere ondersteuning van de mantelzorgers
o Grondige analyse maken van de huisvestiging en ontmoetingsplaatsen voor jongeren en
de noodzakelijke infrastructurele noodwendigheden in kaart brengen
o Onderzoek van de tussenkomst van de gemeente voor de kosten van de NMBS
verplaatsingen voor schoolgaande jongeren
o Nieuwe jeugdinitiatieven alle kansen geven
o Het sociaal objectief wordt prioritair gerealiseerd en we spelen korter op de bal naar de
sociale huisvestingsmaatschappijen
o Verbeteren van dienstverlening, communicatie & participatie naar o.a. nieuwe inwoners
(gavere-info, burgerparticipatie grote projecten, …)
o We gaan voor een stimuleren sociaal beleid
Vrije tijd
o Faire bijdrage van de ‘internationale’ bezoekers camperlocatie
o Uitbreiding van fiets- en wandelnetwerken
o Plannen en budgetteren bouw van een multifunctionele vrijetijdsruimte die voldoet aan de
diverse behoeften van verenigingen, organisatie en inwoners
o Uitwerken van een concreet reglement van het gebruik openbare ruimte voor
evenementen
o Nagaan of de gemeente een regierol kan/wil vervullen bij grote vrijetijdsprojecten
o Kader scheppen dat buurt- en vrijwilligerswerk de nodige aandacht en appreciatie krijgt
o Meer overlevingsmiddelen voor alle sportclubs die een uitgebreide jeugdwerking kennen
o Huidige werking bibliotheek blijft sociaal verbindend, we pleiten ervoor dit zo te houden.
o Erkennen van nieuwe jeugdbewegingen en de nodige ondersteuning geven
o Grondige hervorming adviesraden: overwegen om het model ‘Gecoro’ zoveel mogelijk toe
te passen
Dierenwelzijn
o Hondenlosloopweide realiseren
o Optimalisatie zwerfkattenbeleid: duidelijkheid en communicatie
Onderwijs
o Evaluatie busvervoer en individueel vervoer van kinderen naar de scholen: effect op
mobiliteit, kostenplaatje, impact kinderen, nagaan en in kaart brengen
o Realiseren van de bouwplannen en budgetten voor GBS Baaigem en Asper
o Toezien op de veiligheid in de schoolomgevingen (discipline ouders, veiligheidsuitrusting
kinderen en fietsen, …), o.a. in het kader van actuele wegenwerken
o Streven naar verkeersluwere straten in schoolomgevingen
Veiligheid
o Fietsverkeer en -veiligheid bevorderen en maximaliseren
o Grondige evaluatie van de aangelegde tractorsluizen versus impact op mobiliteit door
soms grote omleidingen
o Grondige transparante analyse en actie van verschillende pijnpunten op het vlak van
verkeersafwikkeling, o.a. de Kriephoekstraat, Peperstraat, Biestjeslos, Aalbroekstraat,
Stationsstraat, …
o Politiezone Schelde-Leie: sterke interactie politie en gemeente
o Doordachte preventieve oplossingen i.p.v. ad hoc repressieve maatregelen.
o Versterking en appreciatie van de vrijwilligerswerking brandweerlieden post Gavere binnen
brandweerzone Gent-Centrum
Afvalbeleid
o Implementatie GFT ophaling per 1 jan 2026
o Acties ondernemen om het volume restafval te verminderen
o Recyclagepark blijft onder eigen beheer. Analyse van de kosten, wenselijkheid, … om de
ergonomie en toegankelijkheid m.b.t. de positie van de containers absoluut te verbeteren.
o We blijven werking IVM ondersteunen
o Voorzien van bladkorven tijdens de herfst op strategische locaties.
o Implementatie van slimme vuilnisbakken op het openbaar domein
o Continueren van de samenwerking OC Borgwal voor de zwerfvuilacties
Verkeer & Mobiliteit
o Grondige evaluatie en herziening huidig parkeerbeleid in centrum Gavere
o Grondige evaluatie huidig mobiliteitsplan dat vertrekt van comfort en veiligheid voor elke
weggebruikers, zeker voor voetgangers en fietsers
o Toegankelijke parkeerplaatsen voor personen met een beperking, ouderen en
zorgverstrekkers
o Evaluatie ‘voorrang van rechts’ met waarborg veiligheid voor de zwakke weggebruiker
o Evolueren naar duurzame mobiliteit met evaluatie (eventueel uitbreiding) huidige
laadpaalinfrastructuur
o Bekijken mogelijkheid tot uitbreiden deelmobiliteit
o Optimalisatie van de busverbinding op de as Zottegem-Deinze
o Herinrichting probleemstraten
o Degelijke en veilige fietsenstalling aan station
o Zorgen voor meer comfortabele en gebruiksvriendelijke openbare wegen
o Aandacht voor zwakke weggebruikers:
- Pijnpunten in kaart brengen en prioritaire locaties aanpakken
- Verder afwerken geplande fietspaden is een topprioriteit
- In samenwerking met de buurt bekijken we mogelijkheid tot fietsstraten
- Trage wegen als waardevolle troef gebruiken en inzetten op goede opvolging en
onderhoud
o Jaarlijks substantieel budget voor duurzame herstellingen met focus op verkeersveiligheid.
Programma wordt begin 2025 vastgelegd.
o Heldere communicatie en omleidingskaarten bij wegenwerken
o Herbekijken onderhoud (vnl. kostprijs) voor markt, voortuin gemeentehuis en andere
groenperken
o In samenwerking met alle stakeholders zoeken we naar een oplossing voor de hinder van
zwaar verkeer/sluipverkeer
4. Bevoegdheden
- Burgemeester: Karel Hubau
- Schepen 1: Ankie D’Hollander
- Schepen 2: Davy Tuytens
- Schepen 3: Tim Renshofer
Bevoegdheden:
- Natuur & Milieu
- Recyclagepark & Afvalverwerking
- Klimaat
- Ontwikkelingssamenwerking
- Schepen 4: Jef Vermaere (tot 30.11.2026)
- Schepen 4: Wim Malfroot (vanaf 1.12.2026)
Bevoegdheden:
- Verkeer & Mobiliteit
- Openbare werken
- Sociaal Wonen
- Voorzitter BCSD en toegevoegd schepen 5: Nadine De Sterke
- Voorzitter Gemeenteraad: Wim Malfroot (tot 30.11.2026)
- Voorzitter Gemeenteraad: Jef Vermaere (vanaf 1.12.2026)